Niektórzy przedsiębiorcy muszą spełniać wiele obowiązków prawnych związanych z wprowadzaniem sprzętu i gospodarowaniem zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE ang. WEEE).
Rozszerzona odpowiedzialność producenta
Obowiązki wprowadzającego sprzęt zostały oparte na rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Ta grupa podmiotów jest ustawowo zobowiązana do wywiązywania się z licznych obowiązków, które dotyczą zarówno wprowadzania sprzętu do obrotu jak i zagospodarowaniem odpadów powstałych z tego sprzętu (zużytym sprzętem), w tym gdy wytwórcą pierwotnym odpadów jest użytkownik sprzętu.
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (dalej: „Ustawa”) określa, m.in. zasady zapobiegania negatywnym skutkom wytworzonego ZSEE oraz gospodarowania nim tak, by ograniczać zaistniałe już skutki czy minimalizować zużycie zasobów.
Przepisy ustawy dotyczą, m.in.:
- przedsiębiorców wprowadzających sprzęt,
- dystrybutorów, autoryzowanych przedstawicieli,
- producentów sprzętu,
- podmiotów zbierających ZSEE i
- organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Przykładowe obowiązki przedsiębiorców
Obowiązki przedsiębiorców są różne. Poniżej zostały one uproszczone i dostosowane do najpowszechniejszych form działalności gospodarczej.
Typowe obowiązki to np.:
- rejestracja w internetowej bazie danych zwanej jako BDO (zob. https://bdo.mos.gov.pl/) oraz zamieszczanie numeru rejestrowego BDO na fakturach i innych dokumentach związanych z wprowadzeniem sprzętu do obrotu,
- informowanie o zakazie umieszczania zużytego sprzętu z innymi odpadami,
- informowanie o systemie zbierania i zwrotu zużytego sprzętu oraz informowanie o roli gospodarstw domowych w zakresie ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu,
- oznakowanie sprzętu znakiem selektywnego zbierania,
- prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych,
- organizacja i finansowanie odbioru od zbierających zużyty sprzęt oraz przetwarzanie tego sprzętu,
- osiąganie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu oraz osiąganie poziomów odzysku,
- prowadzenie dodatkowej ewidencji zawierającej informacje o masie wprowadzonego do obrotu sprzętu,
- zawarcie umowy z prowadzącym zakład przetwarzania czy
- złożenie corocznego sprawozdania.
Istnieje też szereg obowiązków dla innych przedsiębiorców niż wprowadzających sprzęt.
Przedsiębiorcy mogą realizować powyższe obowiązki samodzielnie albo przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Organizacja na podstawie zawartej umowy przejmuje obowiązek od przedsiębiorcy w zamian za wynagrodzenie.
Konsekwencje naruszenia przepisów
Na przedsiębiorcę, który narusza przepisy może zostać nałożona administracyjna kara pieniężna. Dodatkowo jest to naruszenie przepisów związanych z ochroną środowiska, które może mieć pośredni skutek. Przykładowo może ono wpłynąć na cenę spółki podczas jej sprzedaży czy na jej wizerunek.