Prawo Unii Europejskiej – wst臋p, kwiecie艅 2021 r.

Unia Europejska ma swoje w艂asne prawo, do kt贸rego przestrzegania zobowi膮zane s膮 jej wszystkie pa艅stwa cz艂onkowskie, w tym Polska.

Prawo UE mo偶na podzieli膰 na pierwotne i pochodne. Prawo pierwotne systemowo jest podobne do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i sk艂ada si臋 z m.in. z:

Prawo pierwotne tworzone jest przez pa艅stwa cz艂onkowskie i w szczeg贸艂owy spos贸b okre艣la kompetencje Unii Europejskiej, zgodnie z tzw. zasad膮 przyznania. Innymi s艂owy, UE mo偶e robi膰 tylko to, na co zezwoli艂y jej pa艅stwa cz艂onkowskie. Kompetencje UE mo偶na podzieli膰 na:

  • wy艂膮czne, kiedy pa艅stwa cz艂onkowskie nie mog膮 przyjmowa膰 swoich przepis贸w, np. c艂a,
  • dzielone, kiedy cz臋艣膰 przepis贸w przyjmuje UE a cze艣膰 pa艅stwa, np. ochrona 艣rodowiska, i
  • koordynacyjne, kiedy UE wspiera pa艅stwa, np. w dziedzinie przemys艂u.

S膮 te偶 obszary, w kt贸rych UE nie mo偶e dzia艂a膰 i wszystkie regulacje s膮 przyjmowane przez pa艅stwa.

Prawo pochodne musi by膰 zgodne z prawem pierwotnym i jest podobne do polskich ustaw. Mo偶e ono przybra膰 posta膰 trzech r贸偶nych akt贸w prawnych, tj.:

  • rozporz膮dze艅, kt贸re s膮 bezpo艣rednio stosowane, np. przed polskimi s膮dami,
  • dyrektyw, kt贸re musza by膰 implementowane w poszczeg贸lnych pa艅stwach, np. w formie powtarzaj膮cych ich tre艣膰 oraz uszczeg贸艂owiaj膮cych polskich ustaw, i
  • decyzji, zazwyczaj rozstrzygaj膮cych konkretn膮 kwesti臋.

Prawo pochodne jest r贸偶nie tworzone. Najwa偶niejsze akty, podobne do polskich ustaw, przyjmowane s膮 w:

  • zwyk艂ej procedurze ustawodawczej, kt贸ra wymaga zgody Rady Unii Europejskiej reprezentuj膮cej interesy pa艅stw cz艂onkowskich i Parlamentu Europejskiego reprezentuj膮cego obywateli UE, albo
  • specjalnej procedurze ustawodawczej, w kt贸rej w praktyce decyduj膮cy g艂os ma Rada Unii Europejskiej.

Mniej istotne akty, tzw. nieustawodawcze, np. wykonawcze albo delegowane, przyjmowane s膮 zazwyczaj przez Komisj臋 Europejsk膮 na mocy upowa偶nienia zawartego w akcie ustawodawczym. Przypomina to rozporz膮dzenia ministra wydawane na mocy ustawy.

S膮 okre艣lone zasady stosowania prawa UE przed polskimi s膮dami, w tym:

  • zasada pierwsze艅stwa, zgodnie z kt贸r膮 je偶eli polskie prawo jest niezgodne z prawem UE to nie mo偶e by膰 stosowane,
  • zasada skutku bezpo艣redniego, zgodnie z kt贸r膮 jednostka, np. cz艂owiek, mo偶e 偶膮da膰 przed s膮dem, faktycznej realizacji prawa przyznanego mu przez akt prawa UE,
  • zasada skutku po艣redniego, kt贸ra wymaga aby polskie prawo by艂o interpretowane w spos贸b zgodny z prawem UE, i
  • zasada odpowiedzialno艣ci odszkodowawczej, zgodnie z kt贸r膮 Polska musi wyp艂aca膰 jednostkom odszkodowania za naruszenie prawa UE.

W dalszych tekstach b臋d臋 w bardziej szczeg贸艂owy spos贸b opisywa艂 poszczeg贸lne zagadnienia, takie jak:

  • stosowanie prawa UE,
  • najnowsze orzecznictwo Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci Unii Europejskiej,
  • normy techniczne i znak CE,
  • notyfikacje techniczne, i
  • poszczeg贸lne ga艂臋zie prawa UE, np. prawo chemiczne.
Autor
Rados艂aw Maruszkin
Zarz膮dza Kancelari膮 Maruszkin i doradza klientom z bran偶y odpadowej, przemys艂owej, spo偶ywczej oraz energetycznej. Wcze艣niej przez wiele lat pracowa艂 w polskim biurze mi臋dzynarodowej kancelarii prawnej.
Wyr贸藕nione wpisy
Aplikuj o prac臋

Wy艣lij nam swoje CV, nawet je艣li nie widzisz og艂oszenia, kt贸re by do Ciebie pasowa艂o. Ch臋tnie poznamy Ci臋 mimo wszystko.

Za艂膮cz CV w PDF:
Aplikuj o prac臋

Unia Europejska ma swoje w艂asne prawo, do kt贸rego przestrzegania zobowi膮zane s膮 wszystkie pa艅stwa cz艂onkowskie, w tym Polska.

Za艂膮cz CV w PDF: