Jakie masz obowiązki, gdy wprowadzasz sprzęt elektryczny i elektroniczny? 

Czy wiesz, że rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (tzw. ROP) jest objęty również zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny? To znaczy, że jeśli jesteś wprowadzającym sprzęt, to masz do wykonania szereg obowiązków.

Obowiązki te uregulowane są w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 573). 

Przyjmując, że Twoja firma jest wprowadzającym sprzęt, realizację obowiązków wynikających z ustawy, możesz wykonać na 2 sposoby: 

  1. samodzielnie, albo 
  1. za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z wyłączeniem obowiązków, ale z pewnymi wyjątkami.  

Dzisiaj skupimy się właśnie na tych wyjątkach.  

Część obowiązków firma może przekazać do wykonania organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie pisemnej i odpłatnej umowy. Jednak nie wszystkie obowiązki może wykonać organizacja. Ustawa jasno wskazuje, które obowiązki musi zrealizować samodzielnie firma, nawet mimo posiadania umowy z organizacją, i są to: 

  1. obowiązek umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach związanych z wprowadzeniem sprzętu do obrotu, 
  1. dołączanie informacji do sprzętu wprowadzanego do obrotu, 
  1. oznakowanie sprzętu symbolem selektywnego zbierania, 
  1. opracowanie i przekazanie informacji o ponownym użyciu i przetwarzaniu zużytego sprzętu, 
  1. prowadzenie i przechowywanie dodatkowej ewidencji, 
  1. w przypadku niewykonania obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu, jest obowiązany do wniesienia opłaty produktowej, oraz  
  1. uzyskać wpis do rejestru na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. 

Zaznaczamy również, że wykonywanie obowiązków określonych w ustawie WEEE za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, nie zwalnia wprowadzającego sprzęt z odpowiedzialności za realizację tych obowiązków

Co więcej, firma wprowadzająca sprzęt ma obowiązek przechowywać umowę, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym umowa przestała obowiązywać. 

Jeśli potrzebujesz wsparcia albo chcesz dowiedzieć się więcej na temat swoich obowiązków jako wprowadzającego sprzęt, skontaktuj się z nami!

Autorka: Magda Biernat-Kopczyńska

Zachęcamy do kontaktu: magda.biernat@maruszkin.pl

Autor
Magda Biernat-Kopczynska
Magda Biernat-Kopczyńska specjalizuje się w doradztwie prawnym w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, opakowań i odpadów opakowaniowych.
Wyróźnione wpisy
Aplikuj o pracę

Wyślij nam swoje CV, nawet jeśli nie widzisz ogłoszenia, które by do Ciebie pasowało. Chętnie poznamy Cię mimo wszystko.

Załącz CV w PDF:
Aplikuj o pracę

Czy wiesz, że rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (tzw. ROP) jest objęty również zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny? To znaczy, że jeśli jesteś wprowadzającym sprzęt, to masz do wykonania szereg obowiązków.

Załącz CV w PDF: