Czy wiesz, że rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (tzw. ROP) jest objęty również zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny? To znaczy, że jeśli jesteś wprowadzającym sprzęt, to masz do wykonania szereg obowiązków.
Obowiązki te uregulowane są w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 573).
Przyjmując, że Twoja firma jest wprowadzającym sprzęt, realizację obowiązków wynikających z ustawy, możesz wykonać na 2 sposoby:
- samodzielnie, albo
- za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z wyłączeniem obowiązków, ale z pewnymi wyjątkami.
Dzisiaj skupimy się właśnie na tych wyjątkach.
Część obowiązków firma może przekazać do wykonania organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na podstawie pisemnej i odpłatnej umowy. Jednak nie wszystkie obowiązki może wykonać organizacja. Ustawa jasno wskazuje, które obowiązki musi zrealizować samodzielnie firma, nawet mimo posiadania umowy z organizacją, i są to:
- obowiązek umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach związanych z wprowadzeniem sprzętu do obrotu,
- dołączanie informacji do sprzętu wprowadzanego do obrotu,
- oznakowanie sprzętu symbolem selektywnego zbierania,
- opracowanie i przekazanie informacji o ponownym użyciu i przetwarzaniu zużytego sprzętu,
- prowadzenie i przechowywanie dodatkowej ewidencji,
- w przypadku niewykonania obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu, jest obowiązany do wniesienia opłaty produktowej, oraz
- uzyskać wpis do rejestru na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Zaznaczamy również, że wykonywanie obowiązków określonych w ustawie WEEE za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, nie zwalnia wprowadzającego sprzęt z odpowiedzialności za realizację tych obowiązków.
Co więcej, firma wprowadzająca sprzęt ma obowiązek przechowywać umowę, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym umowa przestała obowiązywać.
Jeśli potrzebujesz wsparcia albo chcesz dowiedzieć się więcej na temat swoich obowiązków jako wprowadzającego sprzęt, skontaktuj się z nami!
Autorka: Magda Biernat-Kopczyńska

Zachęcamy do kontaktu: magda.biernat@maruszkin.pl