Pamiętaj, że część obowiązków środowiskowych za rok 2024, będziesz rozliczać w roku 2025, ale wraz z końcem roku warto zadbać o to, by wszystkie dane w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami były aktualne.
Już dzisiaj pamiętaj o aktualizacji danych w BDO, link: BDO
Przypominamy, że aktualizacja danych w BDO to obowiązek każdego podmiotu, który musi być wpisany do tego rejestru. Zatem, jeśli doszło do zmiany danych lub zakresu działalności, należy złożyć wniosek o aktualizację wpisu. Możesz to zrobić samodzielnie poprzez swoje konto.
W jakiej sytuacji muszę zaktualizować wpis w BDO?
Wpis w BDO należy aktualizować,gdy zmienisz dane dotyczące swojej działalności (np. adres, nazwę firmy) oraz w przypadku, jeśli rozszerzyłeś działalność, np. wytwarzasz nowy rodzaj odpadów, prowadzisz działalność w nowym miejscu, rozszerzyłeś zakres prowadzonej działalności o wprowadzanie produktów w opakowaniach, wprowadzasz nowy materiał lub przykładowo zmienił się profil Twojej działalności.
Ile mam czasu na aktualizację wpisu w BDO?
Co do zasady, zaktualizować dane (tj. złożyć wniosek aktualizacyjny) powinno się w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Ile to kosztuje?
Jeśli rozszerzasz zakres działalności wymagającej wpisu do rejestru jako:
- wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowany przedstawiciel,
- wprowadzający baterie lub akumulatory,
- wprowadzający pojazdy,
- producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
- wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
- wprowadzający na terytorium kraju opony,
- wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe,
– konieczne jest uiszczenie opłaty rejestrowej (wciąż toczą się prace nad jej wysokością od 1 stycznia 2025r., gdyż planowany jest wzrost w przypadku mikro przedsiębiorców z 100 zł na 200 zł, a w przypadku pozostałych przedsiębiorców z 300 zł na 800zł).
W przypadku aktualizacji w pozostałym zakresie prowadzonej działalności, nie wnosi się opłaty.
Czy na dokumentach trzeba umieszczać numer rejestrowy BDO?
Jeżeli prowadzisz działalność co najmniej w jednym z ww. zakresów pamiętaj, że powinieneś umieszczać numer rejestrowy BDO na różnych dokumentach związanych z prowadzoną działalnością w zakresie produktów i odpadów. Dobrymi przykładami takich dokumentów są:
- faktury VAT,
- paragony fiskalne,
- umowy kupna-sprzedaży,
- sprawozdania,
- karty przekazania odpadów,
- karty ewidencji odpadów,
- stopa na stronie internetowej swojej firmy.
Pamiętaj, że aktualizacja na bieżąco danych w BDO pozwala uniknąć ewentualnych kar oraz pozwala prowadzić działalność zgodnie z przepisami.
Zachęcamy do kontaktu: magda.biernat@maruszkin.pl