Zbliża się koniec roku- pamiętaj o aktualizacji danych w BDO!

Pamiętaj, że część obowiązków środowiskowych za rok 2024, będziesz rozliczać w roku 2025, ale wraz z końcem roku warto zadbać o to, by wszystkie dane w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami były aktualne.

Już dzisiaj pamiętaj o aktualizacji danych w BDO, link: BDO

Przypominamy, że aktualizacja danych w BDO to obowiązek każdego podmiotu, który musi być wpisany do tego rejestru. Zatem, jeśli doszło do zmiany danych lub zakresu działalności, należy złożyć wniosek o aktualizację wpisu. Możesz to zrobić samodzielnie poprzez swoje konto.

W jakiej sytuacji muszę zaktualizować wpis w BDO?

Wpis w BDO należy aktualizować,gdy zmienisz dane dotyczące swojej działalności (np. adres, nazwę firmy) oraz w przypadku, jeśli rozszerzyłeś działalność, np. wytwarzasz nowy rodzaj odpadów, prowadzisz działalność w nowym miejscu, rozszerzyłeś zakres prowadzonej działalności o wprowadzanie produktów w opakowaniach, wprowadzasz nowy materiał lub przykładowo zmienił się profil Twojej działalności.

Ile mam czasu na aktualizację wpisu w BDO?

Co do zasady, zaktualizować dane (tj. złożyć wniosek aktualizacyjny) powinno się w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Ile to kosztuje?

Jeśli rozszerzasz zakres działalności wymagającej wpisu do rejestru jako:

  1. wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowany przedstawiciel,
    1. wprowadzający baterie lub akumulatory,
    1. wprowadzający pojazdy,
    1. producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
    1. wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
    1. wprowadzający na terytorium kraju opony,
    1. wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe,

– konieczne jest uiszczenie opłaty rejestrowej (wciąż toczą się prace nad jej wysokością od 1 stycznia 2025r., gdyż planowany jest wzrost w przypadku mikro przedsiębiorców z 100 zł na 200 zł, a w przypadku pozostałych przedsiębiorców z 300 zł na 800zł).

W przypadku aktualizacji w pozostałym zakresie prowadzonej działalności, nie wnosi się opłaty.

Czy na dokumentach trzeba umieszczać numer rejestrowy BDO?

Jeżeli prowadzisz działalność co najmniej w jednym z ww. zakresów pamiętaj, że powinieneś umieszczać numer rejestrowy BDO na różnych dokumentach związanych z prowadzoną działalnością w zakresie produktów i odpadów. Dobrymi przykładami takich dokumentów są:

  1. faktury VAT,
  2. paragony fiskalne,
  3. umowy kupna-sprzedaży,
  4. sprawozdania,
  5. karty przekazania odpadów,
  6. karty ewidencji odpadów,
  7. stopa na stronie internetowej swojej firmy.

Pamiętaj, że aktualizacja na bieżąco danych w BDO pozwala uniknąć ewentualnych kar oraz pozwala prowadzić działalność zgodnie z przepisami.

Zachęcamy do kontaktu: magda.biernat@maruszkin.pl

Autor
Magda Biernat-Kopczynska
Magda Biernat-Kopczyńska specjalizuje się w doradztwie prawnym w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, opakowań i odpadów opakowaniowych.
Wyróźnione wpisy
Aplikuj o pracę

Wyślij nam swoje CV, nawet jeśli nie widzisz ogłoszenia, które by do Ciebie pasowało. Chętnie poznamy Cię mimo wszystko.

Załącz CV w PDF:
Aplikuj o pracę

Pamiętaj, że część obowiązków środowiskowych za rok 2024, będziesz rozliczać w roku 2025, ale wraz z końcem roku warto zadbać o to, by wszystkie dane w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami były aktualne.

Załącz CV w PDF: