Ministerstwo Rozwoju i Technologii, we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, przedłożyło założenia projektu nowej ustawy o bateriach i zużytych bateriach (wcześniej o bateriach i akumulatorach).
Propozycja ta dostosowuje polski system prawny do rozporządzenia UE 2023/1542, które stanowi kluczowy filar unijnej polityki w zakresie gospodarki cyrkularnej oraz zielonej transformacji sektora bateryjnego.

Baterie w świetle nowej ustawy – co zmienia się dla producentów?
Projekt ustawy wprowadza ramy dla szeregu nowych obowiązków wynikających z rozporządzenia, które istotnie wpłyną na funkcjonowanie producentów baterii i akumulatorów, w tym:
- Wymogi dotyczące śladu węglowego baterii oraz obowiązkowe etykietowanie środowiskowe,
- Obowiązek zapewnienia dostępności informacji o składzie chemicznym baterii, ich trwałości i możliwości ponownego użycia,
- Nowe obowiązki w zakresie zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii – z jasno określonymi poziomami odzysku,
- Konieczność stosowania zasad projektowania przyjaznego środowisku (eco-design),
- Rejestracja i raportowanie do organu nadzoru oraz kontrola zgodności z rozporządzeniem.
To realna zmiana dla każdego przedsiębiorstwa w łańcuchu wartości baterii – od producentów i importerów po dystrybutorów i operatorów systemów zbierania.
Baterie i nowe regulacje – jak zmienia się system odpowiedzialności i gospodarowania?
- Nowe regulacje obejmą gospodarkę zużytymi bateriami, w tym system zbierania, przetwarzania i recyklingu na poziomie UE.
- Najbardziej oczekiwaną zmianą jest określenie ram rozszerzonej odpowiedzialności producenta, co według rozporządzenia miało zostać przyjęte do sierpnia br. Ustawa wprowadzi procedury wydawania zezwolenia na wypełnianie obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności.
- Producenci baterii będą mieli obowiązek podpisania umowy z organizacją odpowiedzialności producenta baterii.
- Ustawa wprowadza sankcje mające zastosowanie w przypadku naruszeń obowiązków wynikających z rozporządzenia oraz wskazuje odpowiedzialny organ nadzoru.
Co z dotychczasowymi przepisami?
Nowa ustawa zastąpi obowiązującą obecnie ustawę z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, która nie odpowiada już standardom nowoczesnej gospodarki surowcowej i celom klimatycznym UE.
Jaki jest aktualny status prac legislacyjnych?
- Założenia projektu zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
- Na chwilę obecną nie jest dostępny tekst projektu.
- Przewidywany termin przyjęcia przez Radę Ministrów: IV kwartał 2025 r.
Dlaczego warto działać już teraz?
Producenci baterii powinni jak najszybciej rozpocząć audyt zgodności swoich produktów i procesów z projektowanymi wymogami. Nasza kancelaria oferuje:
- analizę wpływu projektu ustawy na Twoją działalność,
- wsparcie w przygotowaniu się do nowych obowiązków dokumentacyjnych i środowiskowych,
- pomoc w komunikacji z organami i przygotowaniu procedur zgodnych z nowym rozporządzeniem.